Nieprawidłowości rozwojowe, które mogą wskazywać na występowanie zespołu Aspergera, uszeregowane zostały zgodnie z okresami rozwojowymi człowieka:
OKRES NIEMOWLĘCY
- osłabiony kontakt wzrokowy,
- niechęć do przytulania osób bliskich,
- nadwrażliwość na bodźce zewnętrzne,
- zaburzenia snu,
- dziecko jest zbyt spokojne, nie absorbuje swoją osobą otoczenia i jest najbardziej szczęśliwe, gdy zostaje samo,
- dziecko nadmiernie koncentruje się na manipulowaniu jakimś przedmiotem lub obserwowaniu jakiegoś elementu otoczenia, nie zwraca uwagi na ludzi pojawiających się wokół niego,
- dziecko jest bardzo krzykliwe, często płacze.
OKRES PONIEMOWLĘCY (objawy okresu poprzedniego)
- nietypowy rozwój mowy, tzw. rozwój lawinowy, tzn. taki, w którym język czynny na poziomie zdań wyprzedza ich rozumienie,
- echolalia i wypowiedzi monologowe,
- zabawa uboga, stereotypowa, bez odtwarzania ról i naśladownictwa,
- niezgrabność ruchowa (brak ruchów naprzemiennych kończyn górnych i dolnych podczas chodu),
- stereotypie ruchowe,
- zaburzona koncentracja uwagi,
- wycofanie, apatia.
OKRES PRZEDSZKOLNY
- brak zainteresowania nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami,
- preferowanie kontaktów z dorosłymi,
- używanie języka zbyt sformalizowanego (używanie określeń i sformułowań charakterystycznych dla osób dorosłych),
- fascynacja liczbami, literkami, zegarami, urządzeniami mechanicznymi,
- nieprawidłowe formy nawiązywania kontaktu z rówieśnikami, np. poprzez przeszkadzanie w zabawie,
- traktowanie innych dzieci w zabawi w sposób przedmiotowy (kolega staje się narzędziem potrzebnym do zabawy),
- sygnały świadczące o braku empatii lub problemach w odczytywaniu sygnałów społecznych,
- brak wzajemności w relacjach społecznych,
- sztywne zafascynowanie wybranymi osobami, bohaterami bajek, zwierzętami, kolekcjami przedmiotów,
- duży zasób słów przy niewspółmiernym rozumieniu ich znaczeń,
- szybka nauka czytania, czasem jeszcze przed zakończeniem rozwoju mowy,
- specyficzne uzdolnienia i zainteresowania, nie zawsze adekwatne do zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym, np. budowa maszyn i urządzeń, analiza rozkładów jazdy lub odczytów audiogramu, zagadki matematyczne, wyniki rozgrywek sportowych.
OKRES SZKOLNY
- lepsze wyniki w nauce wtedy, gdy nie jest potrzebna współpraca w grupie,
- trudności na lekcjach wf lub zajęciach manualnych,
- dążenie do niezmienności otoczenia czy planu dnia,
- wyraźne oznaki zdenerwowania, a nawet agresji w sytuacjach nowych, niezaplanowanych lub nieustalonych wcześniej zmianach,
- wymaganie przestrzegania narzuconych przez siebie lub ustalonych wcześniej wspólnych zasad,
- wyraźne problemy w rozumieniu lub podtrzymywaniu wzajemnych kontaktów społecznych,
- brak zainteresowania nawiązywaniem kontaktów rówieśniczych lub obsesyjna chęć nawiązania tych kontaktów na siłę,
- trudności w nadążaniu za sensem i tokiem rozmowy,
- brak wyczucia momentu, kiedy można zabrać głos, kiedy przerwać wypowiedź i pozwolić mówić innym,
- problemy z zachowaniem dystansu w stosunku do swojego rozmówcy (zwracanie się na „ty” do dorosłych, siadanie zbyt blisko, odchodzenie w trakcie rozmowy od stoły, brak kontaktu wzrokowego z rozmówcą),
- wygłaszanie swoich poglądów na temat osób, których one dotyczą, niezależnie od tego, czy ich treść może sprawić komuś przykrość bądź wprawić w zakłopotanie,
- zadawanie pytań (często tych samych) nie po to, by nawiązać dialog, ale po to, by sprawdzić, czy rozmówca zna odpowiedź,
- problemy z interpretacją utworów literackich zawierających metafory lub porównania,
- rozwijanie swoich własnych, wybiórczych zainteresowań kosztem nauki szkolnej, co prowadzi do zaległości w materiale nauczania przewidzianym do opanowania,
- łatwowierność, podatność na manipulację ze strony otoczenia.
OKRES DORASTANIA
- brak przyjaciół,
- często występowanie w roli kozła ofiarnego w grupie,
- bezbronność w obliczu agresji słownej lub fizycznej ze strony rówieśników,
- brak świadomości tzw. mowy młodzieżowej, slangu,
- brak przywiązywania wagi do sposobu ubierania się, fryzury,
- brak porozumiewania się z rówieśnikami ich językiem, czyli slangiem młodzieżowym.
M. Mikołajczak, Wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera. Poradnik dla rodziców i terapeutów, Warszaw 2017, Difin.