8 września 2019

Zespół Aspergera – objawy

Nieprawidłowości rozwojowe, które mogą wskazywać na występowanie zespołu Aspergera, uszeregowane zostały zgodnie z okresami rozwojowymi człowieka:

OKRES NIEMOWLĘCY

  • osłabiony kontakt wzrokowy,
  • niechęć do przytulania osób bliskich,
  • nadwrażliwość na bodźce zewnętrzne,
  • zaburzenia snu,
  • dziecko jest zbyt spokojne, nie absorbuje swoją osobą otoczenia i jest najbardziej szczęśliwe, gdy zostaje samo,
  • dziecko nadmiernie koncentruje się na manipulowaniu jakimś przedmiotem lub obserwowaniu jakiegoś elementu otoczenia, nie zwraca uwagi na ludzi pojawiających się wokół niego,
  • dziecko jest bardzo krzykliwe, często płacze.

OKRES PONIEMOWLĘCY (objawy okresu poprzedniego)

  • nietypowy rozwój mowy, tzw. rozwój lawinowy, tzn. taki, w którym język czynny na poziomie zdań wyprzedza ich rozumienie,
  • echolalia i wypowiedzi monologowe,
  • zabawa uboga, stereotypowa, bez odtwarzania ról i naśladownictwa,
  • niezgrabność ruchowa (brak ruchów naprzemiennych kończyn górnych i dolnych podczas chodu),
  • stereotypie ruchowe,
  • zaburzona koncentracja uwagi,
  • wycofanie, apatia.

OKRES PRZEDSZKOLNY

  • brak zainteresowania nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami,
  • preferowanie kontaktów z dorosłymi,
  • używanie języka zbyt sformalizowanego (używanie określeń i sformułowań charakterystycznych dla osób dorosłych),
  • fascynacja liczbami, literkami, zegarami, urządzeniami mechanicznymi,
  • nieprawidłowe formy nawiązywania kontaktu z rówieśnikami, np. poprzez przeszkadzanie w zabawie,
  • traktowanie innych dzieci w zabawi w sposób przedmiotowy (kolega staje się narzędziem potrzebnym do zabawy),
  • sygnały świadczące o braku empatii lub problemach w odczytywaniu sygnałów społecznych,
  • brak wzajemności w relacjach społecznych,
  • sztywne zafascynowanie wybranymi osobami, bohaterami bajek, zwierzętami, kolekcjami przedmiotów,
  • duży zasób słów przy niewspółmiernym rozumieniu ich znaczeń,
  • szybka nauka czytania, czasem jeszcze przed zakończeniem rozwoju mowy,
  • specyficzne uzdolnienia i zainteresowania, nie zawsze adekwatne do zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym, np. budowa maszyn i urządzeń, analiza rozkładów jazdy lub odczytów audiogramu, zagadki matematyczne, wyniki rozgrywek sportowych.

OKRES SZKOLNY

  • lepsze wyniki w nauce wtedy, gdy nie jest potrzebna współpraca w grupie,
  • trudności na lekcjach wf lub zajęciach manualnych,
  • dążenie do niezmienności otoczenia czy planu dnia,
  • wyraźne oznaki zdenerwowania, a nawet agresji w sytuacjach nowych, niezaplanowanych lub nieustalonych wcześniej zmianach,
  • wymaganie przestrzegania narzuconych przez siebie lub ustalonych wcześniej wspólnych zasad,
  • wyraźne problemy w rozumieniu lub podtrzymywaniu wzajemnych kontaktów społecznych,
  • brak zainteresowania nawiązywaniem kontaktów rówieśniczych lub obsesyjna chęć nawiązania tych kontaktów na siłę,
  • trudności w nadążaniu za sensem i tokiem rozmowy,
  • brak wyczucia momentu, kiedy można zabrać głos, kiedy przerwać wypowiedź i pozwolić mówić innym,
  • problemy z zachowaniem dystansu w stosunku do swojego rozmówcy (zwracanie się na „ty” do dorosłych, siadanie zbyt blisko, odchodzenie w trakcie rozmowy od stoły, brak kontaktu wzrokowego z rozmówcą),
  • wygłaszanie swoich poglądów na temat osób, których one dotyczą, niezależnie od tego, czy ich treść może sprawić komuś przykrość bądź wprawić w zakłopotanie,
  • zadawanie pytań (często tych samych) nie po to, by nawiązać dialog, ale po to, by sprawdzić, czy rozmówca zna odpowiedź,
  • problemy z interpretacją utworów literackich zawierających metafory lub porównania,
  • rozwijanie swoich własnych, wybiórczych zainteresowań kosztem nauki szkolnej, co prowadzi do zaległości w materiale nauczania przewidzianym do opanowania,
  • łatwowierność, podatność na manipulację ze strony otoczenia.

OKRES DORASTANIA

  • brak przyjaciół,
  • często występowanie w roli kozła ofiarnego w grupie,
  • bezbronność w obliczu agresji słownej lub fizycznej ze strony rówieśników,
  • brak świadomości tzw. mowy młodzieżowej, slangu,
  • brak przywiązywania wagi do sposobu ubierania się, fryzury,
  • brak porozumiewania się z rówieśnikami ich językiem, czyli slangiem młodzieżowym.

M. Mikołajczak, Wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera. Poradnik dla rodziców i terapeutów, Warszaw 2017, Difin.