Kamienie milowe rozwoju mowy dziecka od 0 do 6 roku życia
SŁYSZENIE I ROZUMIENIE |
WIEK |
NADAWANIE (MOWA) |
– reaguje na głośne dźwięki, – reaguje śmiechem, gdy do niego mówimy, – gdy słyszy głos mamy, uspokaja się, -na słyszany dźwięk wzmaga lub osłabia ssanie, |
0-3 m.ż. |
-głuży (wydaje dźwięki podobne do gruchania), -radośnie piszczy, słysząc znajomy głos, dźwięk, – swoje potrzeby sygnalizuje płaczem, -komunikuje swoje potrzeby za pomocą zróżnicowanego płaczu, np. gdy jest głodne, |
– odwraca głowę, szukając źródła dźwięku, – reaguje na zabawki wydające dźwięki oraz zmiany tonu głosu, – reaguje na muzykę, |
4-6 m.ż. |
– gaworzy, -odpowiada, gaworząc, uśmiechając się oraz poruszając rękami i nogami na kierowane do niego komunikaty, |
– odwraca się i patrzy w kierunku źródła dźwięku, – skupia uwagę, gdy do niego mówimy, -wskazuje palcem, np.: „gdzie jest mama/lampa”, -uczestniczy w prostych zabawach paluszkowych, np. „Idzie rak”, „Warzyła myszka”, – wykonuje proste polecenia, np. „daj” |
7-12 m.ż. |
– intensywnie gaworzy: ta-ta-ta, ba-ba-ba, – komunikuje się dźwiękiem, chcąc na siebie zwrócić uwagę, – wykorzystuje gesty i mimikę, -pojawiają się pierwsze słowa, np.: mama, tata, baba, -pierwsze słowa utworzone przez dziecko nie muszą być kojarzone z konkretnym przedmiotem, |
– wskazuje niektóre części ciała, – wykonuje proste polecenia, np. „zrób papa”, -słucha krótkich bajek, wierszyków, opowiadań, -wskazuje przedmioty w najbliższym otoczeniu, |
1-2 r.ż. |
-stosuje wyrazy dźwiękonaśladowcze, np. bach, hau, – występują echolalie (powtarzanie usłyszanych wyrazów), – występują zwroty dwuwyrazowe, np. „mama daj”, – wymawia samogłoski (bez nosówek) i niektóre spółgłoski, |
– rozróżnia przeciwieństwa, np. chodź-stój, – wykonuje złożone polecenia, np. „weź misia i chodź do mamy”, – wskazuje części ciała, |
2-3 r.ż. |
– nazywa przedmioty znajdujące się w najbliższym otoczeniu, – wymawia głoski: k, g, l, – trudniejsze głoski zastępuje łatwiejszymi, np. sz=s, r=l/j, – pyta „co to?”, – stosuje przeczenia, np. „nie ma mamy”, – używa liczby mnogiej, – pytane jak się nazywa, podaje imię, |
– reaguje na głos osoby znajdującej się w innym pokoju oraz dźwięki usłyszane z radia i telewizji, – rozpoznaje prawidłową wymowę wyrazów, np. sanki – sianki, |
3-4 r.ż. |
– jest rozumiane przez inne osoby, – buduje coraz dłuższe wypowiedzi, – odpowiada na proste pytania, – zadaje pytania, – upraszcza najtrudniejsze głoski, np. sz, cz, ż, dź, r, – może pojawić się rozwojowa niepłynność mowy, |
-słucha i odpowiada na proste pytania dotyczące krótkiego opowiadania, – rozumie, co mówią inne osoby, |
4-5 r.ż. |
– zadaje bardzo dużo pytań, – wymawia najtrudniejsze głoski: sz, cz, ż, dź, r, – buduje zdania bardziej złożone, – używa coraz więcej przymiotników, – potrafi opowiedzieć prostą historyjkę, – stosuje proste reguły gramatyczne, |
-rozumie trudniejsze instrukcje, -potrafi wysłuchać dłuższego opowiadania oraz bajki i rozumie ich morał, -rozumie określenia stosunków przestrzennych, – prawidłowo interpretuje znaki symboliczne |
5-6 r.ż. |
– mowa jest wyraźna i poprawna, – wypowiada wszystkie głoski, – prawidłowo buduje zdania, – odpowiada na złożone pytania, używając złożonych wypowiedzi, – opowiada, co widzi na obrazku, – rozmawia na dany temat z różnymi osobami, -używa słów do określania stosunków przestrzennych, – nazywa podstawowe figury geometryczne |
Źródło: I. Michalak-Widera, K. Węsierska, Kamienie milowe rozwoju mowy dziecka od 0 do 6 roku życia, publikacja plakatowa, Katowice 2008.