Drodzy rodzice!
Co Was powinno zaniepokoić w rozwoju dziecka?
1-2 MIESIĄC
- nie obraca się z boku na plecy
- nie ma odruchu chwytnego
- nie reaguje na dźwięki
- nie sygnalizuje swoich potrzeb płaczem
- nie unosi główki
3-4 MIESIĄC
- nie obraca się z pleców na bok
- nie sięga po przedmioty
- nie wydaje pierwszych dźwięków np. agu, tii, bwe
- nie unosi główki i klatki piersiowej
- nie uśmiecha się
5-6 MIESIĄC
- nie próbuje siadać
- nie chwyta całą dłonią przedmiotów
- nie przewraca się z pleców na brzuch
- nie bawi się swoimi nogami
- nie rozpoznaje emocji u dorosłych
- nie szuka kontaktu z rówieśnikami
- nie chce jeść łyżeczką, pić z kubeczka
- nie gaworzy
7-8 MIESIĄC
- nie reaguje na swoje imię
- nie siedzi samodzielnie
- nie potrafi chwytać kilku przedmiotów jednocześnie
- nie potrafi zbierać pokarmu wargami z łyżeczki
- nie naśladuje gestów
9-10 MIESIĄC
- nie sprężynuje, gdy jest chwytane pod pachami
- nie raczkuje
- nie opanowało chwytu pęsetkowego
- nie potrafi gryźć i połykać drobnych pokarmów
- nie próbuje wstawać przy oparciu
11-12 MIESIĄC
- nie przyjmuje pozycji pionowej i nie podejmuje prób samodzielnego chodzenia
- nie potrafi precyzyjnie chwytać małych przedmiotów
- nie potrafi skupić dłużej uwagi
- nie potrafi być samodzielne
- nie wyraża mimiką swoich emocji
- nie reaguje właściwie na polecenia
13-18 MIESIĄC
- nie wchodzi po schodach na czworakach
- nie chodzi samodzielnie
- nie potrafi zbudować wieży z 3-4 klocków
- nie zaczyna biegać
- nie poszukuje przedmiotu, gdy widzi jego przesuwanie
19-24 MIESIĄC
- nie potrafi wchodzić po schodach
- nie rozpoznaje siebie w lustrze
- nie potrafi posługiwać się łyżką, kredką
- nie podejmuje prób rysowania
- nie próbuje samodzielnie jeść sztućcami
- nie trzyma kubka w jednej ręce
25-30 MIESIĄC
- nie potrafi samodzielnie schodzić po schodach
- nie potrafi budować konstrukcji z klocków np. wieże, mosty
- nie potrafi samodzielnie się ubrać
- nie wykazuje chęci zabawy z innym dziećmi
- nie wypowiada się krótkimi zdaniami
30-36 MIESIĄC
- nie potrafi stać na palcach
- traci równowagę, gdy rzuca piłką
- nie potrafi nazywać czynności, które wykonuje
- nie potrafi umyć twarzy i rąk
- nie jeździ na trzykołowym rowerku